domingo, 19 de mayo de 2013


PLA DE MILLORA DE 0 A 3 ANYS

 

Després d’haver fet una recerca per la xarxa i de visitat varies pàgines web, cal dir que només he trobat una pàgina interessant: http://www.slideshare.net/MRURIS/plans-de-millora-13227949, on una practicant fa unes reflexions de varius projectes de millora que fan unes companyes seves a un  centre de 0 a 3 anys i dels quals comentaré els quatre que més m’han cridat l’atenció. Aquests són els següents:

Projecte de millora sobre la relació família- escola.

Projecte de millora sobre el pati.

Projecte de millora sobre materials naturals i reciclats.

Projecte de millora sobre la música.

Quant al primer projecte de millora el qual tracta sobre les mínimes relacions existents a un centre entre l’escola i les famílies de l’alumnat, cal dir que estic d’acord amb els comentaris que es fan a aquesta pàgina, ja que qualsevol escola necessita del recolzament de les famílies i al reves, per tirar endavant. Aquestes relacions es potenciaran si entre els dos contextos s’estableixen relacions fluides, complementàries, cordials i constructives, encaminades a optimitzar el desenvolupament infantil.

Penso que si les famílies tenen una baixa participació amb el centre on estan matriculats els seus fills, no ho viuen de manera quotidiana, és a dir, desconeixen el dia a dia que es desenvolupa en el centre, la qual cosa a curt termini farà que es desmotivin i de cada vegada es desvinculin més de tot el que està relacionat amb l’àmbit escolar.

Per això crec que a aquest centre és fonamental enfortir aquestes relacions primer mitjançant entrevistes i reunions amb el fi de conèixer poc a poc els perfils i interessos de les diferents famílies i, a continuació, convidar-les i animar-les a participar en tallers, activitats lúdiques, trobades, etc, amb la finalitat d’anar apropant-les, cosa que lis proporcionarà una gran satisfacció la qual s’empeltarà entre els mestres, infants i famílies.

Penso que es tracta d’un pla de millora imprescindible pel bon funcionament d’aquest  centre, ja que implica la col·laboració i participació de les famílies i com a conseqüència, que es potenciï i augmenti a mesura que va passant el temps, la comunicació i major confiança entre aquests dos entorns educatius pels infants, la qual cosa també es reflectirà en el bon desenvolupament integral dels infants.

Pel que fa referència al pla de millora del pati, també estic d’acord en el fet que les educadores són les persones més idònies per aconsellar sobre aquest pla, ja que elles coneixen millor que ningú les necessitats i mancances d’aquest espai. I precisament l’espai de pati que han de mester els infants de 0 a 3 anys ha de ser un lloc on poder experimentar, descobrir, amagar-se, inventar, és a dir, espais com per exemple, una zona d’arenal, una zona per fer joc simbòlic amb casetas, un espai per fer carreres amb tricicles, etc. A més de tot això la zona de pati també ha de comptar amb una porxada amb la finalitat de protegir -se del sol a l’estiu o de la pluja i el vent durant el hivern.

Penso que una escola que no compta amb aquests requisits, no hauria d’estar autoritzada com a tal, ja que són els ingredients bàsics en què es fonamenta el pati d’una escola actual. S’ha de tenir en compta que tot el que es treballa a l’aula sobre l’establiment de normes, sobre la resolució pacífica dels conflictes, així com la cooperació i la importància que té el fet de saber treballar en equip, no es pot interioritzar sinó hi ha una posta en pràctica, i l’espai idoni per desenvolupar-ho és en pati escolar, un espai on l’alumne es manifesta tal i com és i com vol ser reconegut amb un ample marge de llibertat i d’autonomia.

Quant al tercer projecte, es tracta d’un projecte de millora sobre els materials naturals i reciclats. Penso que aquest és un tipus de material el qual s’hauria de potenciar a la vida diària dels centres, augmentant així la col·laboració de les famílies amb les seves aportacions, a més d’estimular els sentits dels infants augmentant la seva creativitat i la seva imaginació i també amb el fet de conscienciar a la comunitat educativa de la importància que té el reciclatge i dels seus beneficis.

I el darrer i últim pla de millora d’aquesta pàgina és el que fa referència al pla de millora sobre la música. He triat aquest pla perquè penso que la música sempre és viva dins els infants, ja dins el ventre de la seva mare el nadó escolta les primeres cançons de la seva vida. Per tant, considero el fet d’anar renovant i canviant aquestes cançons cada trimestre del curs escolar des de ben petits, sinó els infants prest es desmotiven i deixen de prestar atenció, amb el consegüent rebuig cap a la música a causa de la monotonia.

A través de la música es pretén que els infants gaudeixin de l’activitat, a la vegada que es potencia la seva capacitat d’expressió i de comunicació, a més d’arribar a conèixer les manifestacions culturals i tradicionals del seu entorn i també descobrir les diferents maneres de comunicació i de representació utilitzant les seves tècniques i recursos més bàsics, i gaudir amb ells.

Julia Bernal i Mª Luisa Calvo afirmen que “ La Educación Infantil es aquella que tiene la misión de contribuir al crecimiento cualitativo i cuantitativo del niño desde su nacimiento, lo que nos lleva al convencimiento de la necesidad de una atención educativa organizada y estructurada, que fomente la actividad del niño desde las edades más tempranas para desarrollar todas sus potencialidades… Es necesario reconocer la importancia de la música e introducir a los niños desde su nacimiento en una iniciación musical natural”.

 

He treballat les competències 1.3, ja que he tingut que accedir, a través de la recerca en la xarxa, a altres pàgines per arribar a aconseguir dur a terme aquesta tasca. També he treballa la competencia 3.2, ja que he aportat reflexions personals sobre les relacions entre les famílies i les escoles. I, per últim, també he treballat la competència 4.2, ja que identifico bones pràctiques amb el fi que el centre funcioni millor.

No hay comentarios:

Publicar un comentario