martes, 5 de marzo de 2013

Sessió d'experimentació


Avui he arribat a l’escoleta, com cada dia, a les 7:40 i ja m’esperava la meva tutora de pràctiques. Sóc a una aula d’infants d’un any, compost per set filletes i cinc fillets.

Poc a poc han anat arribant a l’aula, uns acompanyats pels pares, altres pels avis o pels germans més grans. Una vegada tots dins l’aula, i dic tots perquè avui no ha faltat cap infant, s’han fet les mateixes rutines de cada dia (moment del bon dia, higiene, berenar, canvi de bolquers, etc), amb la diferència que amb ser un dilluns toca fer experimentació amb la meitat del grup, l’altra meitat la farà el proper dijous, ja que són un tipus de jocs que es desenvolupen amb grups reduïts d’infants.

Així doncs, a les 11:00 del matí i després del berenar, la tutora ha seleccionat a sis infants, calculant els d’edats més aproximades, i els ha dit que anirem una estoneta a la sala multifuncional a fer  experimentació.

A continuació, ha indicat a cada infant que agafi el seu got que està situat a un penjador situat al costat d’on estan penjades les motxilles i que duen posat el nom de cadascun d’ells, després els ha dit que s’asseguin al terra en rotllana, i els ha ofert un poquet d’aigua. A alguns infants els ajudem a beure posant una mà nostra damunt les dues mans seves que aguanten el got i l’altra mà davall la barbeta perquè no es banyen la roba. Una vegada han acabat de beure, cada infant torna a penjar el  got al seu lloc corresponent, i la tutora recorda al grup que va a fer experimentació, agafar de dins la motxilla, els calcetins de fer psicomotricitat, ja que ells els hauran de portar a la mà.

Els sis infants, quatre filletes i dos fillets, surten de l’aula acompanyats per la tutora i  jo, i ens dirigim a la sala, la qual ha preparat la tutora abans de començar la jornada. Es tracta de material reciclat, com per exemple, tubs molt llargs de cartró, rolles de paper higiènic amb i sense paper, capses de cartró de diverses mesures, etc. Algunes de les capses de cartró grosses tenen un forat gros a la part superior, amb la finalitat què els infants s’animin a passar-hi el cap.

Aquesta sala és molt gran, per això al tractar-se d’un grup reduït d’infants, s’ha adequat col·locant, al voltant del racó de joc d’experimentació, uns biombos per apartar aquest espai de la resta de la sala. 

Quan els infants arriben a la sala, la qual està situada a molt poca distància de l’aula, la tutora els comenta què es seguin damunt l’estora amb la intenció de treure’ls les sabates i posar-les els calcetins de psico damunt els altres. Una vegada hem acabat aquesta tasca, deixem les sabates  col·locades en el mateix lloc on s’han assegut els infants, amb la finalitat de no confondre les sabates que porta cada infant.

Els infants van entrant a l’interior d’aquest racó, on troben molts de rolles de paper higiènic penjats del sostre amb quasi tot el paper desembolicat. a mesura que van entrant es van xocant la cara o el cap amb el paper. Aquest fet els fa molta gràcia i comencen a riure entre ells. Ara, cadascun per la seva compte, anirà descobrint l’espai i el material que els envolta. Un comença estirant un rollo de paper higiènic del sostre fins que s’acaba el paper, un altre agafa un rollo dels grossos i comença a picar el terra, després agafa un altre i pica amb els dos rolles a la vegada, un altre fa trossos del paper higiènic que hi ha pel terra, un altre es posa un tub a la boca i sembla que vol fer sonar un instrument, un altre es dirigeix a les capses grosses de cartró i intenta ficar-se dins, una vegada ho aconsegueix, la tutora primer li fa senyes i després s’atraca perquè s’alci i posi el cap dins el forat. A continuació, dos infants volen fer el mateix amb les capses de cartró, un ho aconsegueix, però l’altre ha de mester ajuda.

També hi ha dues filletes què es posen dins una capsa molt gran de cartró i es volen estirar dins sense arribar a aconseguir-ho.

Mentre la tutora, per una banda, aprofita aquests moments per fer fotografies dels moments més rellevants i, per altra, pren notes de camp per acompanyar a la documentació.

Ella es troba situada a un racó i jo al racó del extrem contrari, per controlar millor la situació.

A vegades, s’atraquen infants per mostrar-me les seves produccions. Jo sóc conscient què en aquests moments no puc parlar i intento respondre amb gestos o un somriure.

Una vegada s’ha acabat la sessió, perquè ja ha passat la mitja hora, se’ls comunica als infants que hem de partir. Ells saben que el joc no s’acaba aquí, ja que cada setmana tenen l’oportunitat de fer noves experimentacions dins aquest mateix espai.


A l'hora de triar una competència em decanto per la competència 4.2, ja que he identificat bones pràctiques amb aquesta sessió d'experimentació

No hay comentarios:

Publicar un comentario