viernes, 1 de marzo de 2013


Quin és el teu punt de partida envers les competències professionals i les que es treballaran al Pràcticum i a l’assignatura?

Dins el món de l’ensenyança hi ha 10 noves competències, segons Philippe Perrenoud, les quals aniré lligant amb les meves característiques personals i aquestes competències són les següents:

Quant a la primera de les competències, cal dir que em considero una persona empàtica, pacient i prudent, la qual cosa penso que m’ajuda a entendre i comprendre millor el món dels infants, ja que, per exemple, el fet d’observar com un  infant no arriba a desenvolupar adientment una determinada activitat o rutina dins l’aula, per la meva part jo sempre estic predisposada a ajudar-li totes les vegades que facin falta, fins arribar a aconseguir-ho. Tot això em proporciona una gran satisfacció a nivell personal. Penso què no tant sols és un repte per part de l’infant sinó també per a mi com a futura mestra.

També em considero una persona creativa, dins la poca experiència que tinc a l’hora d’organitzar situacions d’aprenentatge. Sempre que es dóna l’ocasió animo als infants a participar i col·laborar. Gaudeix veient com els infants responen, d’una manera o d’altra, a les meves propostes. Això és un fet que he anat descobrint a mesura que passaven els dies, ja que abans no ho havia practicat amb tanta continuïtat.

El que sí caldria millorar, i possiblement per manca d’experiència, seria trobar estratègies per saber canviar ràpida i adientment davant situacions poc significatives pels meus alumnes.

La segona competència que treballem té per títol “ Gestionar la progressió dels aprenentatges”, em fa pensar que debut al poc temps que porto fent les pràctiques, considero què aquest és un tema el qual no tinc prou assolit. Suposo que amb el temps i la pràctica ho aniré aprenent.

El fet d’apropar-se per part del mestre a la zona pròxima de desenvolupament, ho considero fonamental per saber fins a on poden arribar cadascuns dels nostres alumnes. Malgrat encara jo no els conegui, penso que el temps m’ajudarà a apropar-me més a ells, a mesura que els vagi coneixent individualment. Tot això també m’ajudarà a l’hora de crear nous aprenentatges, ja què penso què no tots respondran per igual.

Pel que fa referència a la tercera competència i que té per enunciat “ Elaborar i fer evolucionar dispositius de diferenciació”, crec que el fet de treballar a una aula on no hi ha infants amb mancances de necessitats d’aprenentatges, no m’ha proporcionat informació de com es poden treballar les adaptacions de les diferents activitats amb infants amb necessitats. Espero més endavant poder treballar-les , ja que tinc por de no saber com adaptar les activitats a cadascun dels infants o de no adonar-me i no detectar-ho a temps.

Sempre he tingut molt clar que el dia que sigui mestra lluitaré per una escola el més inclusiva possible, dins les meves possibilitats. Una escola on tothom aprengui de tothom i basada en principis de cooperació i solidaritat.

Quant a la quarta competència la qual té per nom “Implicar als alumnes en els seus aprenentatges”, sóc conscient que treballant amb infants d’edats tant primerenques és difícil assolir uns objectius i, per tant, uns nous aprenentatges. Sé que amb molta paciència i posant tot de la meva part es podran aconseguir algunes de les noves propostes, això si, no sempre amb tots els infants. Si no és avui, perquè tenen un mal dia o perquè no estan gaire bé, quasi segur un altra dia aconseguiran fer allò que dies endarrere era impossible. Es tracta de transmetre als infants que tots els seus nous aprenentatges  són també importants per a nosaltres , això com a conseqüència els animarà per continuar en futurs aprenentatges, a més de oferir-lis més seguretat i autonomia a l’hora de treballar-los. Penso què només el fet de proposar-me fer-ho és tot un repte.  

Pel que fa referència a la següent competència i que té per títol “Treballar en equip”, puc afirmar que des de un principi la meva tutora em va caure molt bé.

El primer dia de pràctiques li vaig fer saber que tot el que, segons ella, no fages bé m’ho comuniques tot d’una per rectificar-ho, ja que això m’ajudaria a créixer com a practicant, i ella amb tota la seva experiència i anys de mestra així ho fa. Reconec que amb aquest aspecte he estat molt afortunada, ja que des de el primer moment va sorgir molta confiança entre les dues, i això em fa sentir força bé.

Quant a la meva observació de les reunions de l’equip de mestres, encara no he tingut l’oportunitat d’assistir a cap reunió, espero fer-ho abans d’acabar les pràctiques del centre. Penso que tant amb aquesta com en qualsevol professió, s’ha de saber treballar en equip, respectant les opinions dels demés companys, col·laborant i analitzant les diferents situacions o problemes que vagin sorgint en el centre.

La sisena competència s’anomena “Participar en la gestió de l’escola”. D’aquesta competència cal dir què sempre m’he sentit disposada a donar una mà d’ajut, és a dir, a col·laborar en totes les tasques que es duen a terme dins l’aula, sempre respectant la metodologia i els principis de la meva tutora, ja què jo només em considero una practicant.

En canvi, puc afirmar que debut al poc temps què porto dins el centre encara no he tingut l’oportunitat d’assistir, com a observadora, a cap reunió de mestres del centre. Potser en aquests moments sigui prest, però m’agradaria molt el fet de poder escoltar les seves aportacions i conèixer com funcionen alguns aspectes desconeguts per mi. 

La següent competència té per nom “Informar i implicar als pares”. Des de un principi i gràcies a la meva tutora que em va presentar a tots els pares via mail abans de començar les pràctiques i després de fer-ho personalment, vaig conèixer tot d’una a tots i cadascuns dels pares i mares  dels infants. Penso que va ser per part de la meva tutora una manera molt adient d’apropar-me a ells, i d’apropar-se ells a jo.

Per altra banda malgrat encara no hagi tingut l’oportunitat d’assistir a cap reunió de pares, he observat que la meva tutora sempre va recordant als pares les rutines que es porten a l’aula i la importància que té el fet de treballar-les a casa.

Quant a la competència que té per títol “Utilitzar les noves tecnologies”, sóc conscient que tinc molt per aprendre de les noves tecnologies, ja que entre altres, pertany a una època on no vam gaudir d’aquestes eines, però penso que poc a poc em vaig posant al dia en tot allò que té a veure amb aquest món, ja que considero que avui en dia és fonamental saber defensar-se amb aquests instruments, tant a l'educació com a qualsevol altre professió.

Pel que fa referència a la competència número nou, la qual té per títol “ Afrontar els dilemes i els problemes ètics de la professió”, em considero una persona tranquil·la, empàtica i prudent, com ja he dit abans, que lluitaré per dur a terme les cinc competències especifiques, dins les meves possibilitats, ja que considero que dels meus coneixements i ensenyançes i de la manera de transmetre-les als meus alumnes sortiran uns futurs ciutadans.

Per altra banda, a vegades, em sento indecisa, per exemple, a l’hora de sorgir un conflicte quan dos infants es barallen per aconseguir una mateixa joguina, no sé gaire bé com actuar, és llavors quan la meva tutora s’atraca i m’ajuda a sortir d’aquesta situació, sense perjudicar a cap dels infants. Sé que amb temps i observant les actuacions de la tutora puc arribar a fer-ho tota sola.

I per últim, la darrera competència s’anomena “ Organitzar la pròpia formació continua”. És ben cert que una vegada hagi acabat la carrera m’hauré d’anar reciclant, aprenent a partir de les meves pròpies experiències dins l’aula, llegint, fent cursets, etc. Es tractarà d’autoformar-me. A més a més, si aquesta autoformació es pot realitzar en comú molt millor, ja que així uns aprenem dels altres.

En el meu cas, m’agrada escoltar els consells que em dóna la meva tutora, ja què penso que ella és una vertadera professional i tinc molt encara que aprendre d’ella. Quan m’observa i em rectifica, sé que ho fa pel meu bé, com aprenent que sóc.

En aquesta entrada he treballat la competència 2.1 quan reconec i faig un anàlisi dels meus punts forts i febles. També he treballat la competència 2.5 quan parlo dels moments en què sorgeixen conflictes entre els infants i no sé gaire bé com actuar.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario