martes, 11 de junio de 2013


AUTOVALORACIÓ DEL MEU PLA DE MILLORA

 

Vaig començar a posar en pràctica el meu projecte a principi del mes de Maig i des de llavors l’he exposat, com a mínim, dues o tres vegades per setmana, per tant després d’això, considero que no puc fer una valoració molt encertada debut al curt temps que ha passat des de que el vaig exposar per primera vegada, però sí quant a com han transcorri’t i s’han desenvolupat aquestes sessions dins l’aula. Així i tot, no em puc queixar, ja que, segons els comentaris d’algunes de les meves companyes, els seus projectes, sigui per la causa que sigui, només han tingut l’oportunitat d’exposar-los en contades vegades.

La veritat és que estic molt satisfeta del resultat del meu projecte, ja que he aconseguit millorar molts dels objectius que m’havia proposat que s’assolessin. Uns dies millor i altres no tant, ja que han hagut factors que han influït, com per exemple, l’estat d’ànim dels infants, ja que no és el mateix narrar un conte a les 9 del matí, quan la majoria dels infants estan descansats i receptius, que fer-ho a la 1 de la tarda, després del patí que estan morts de gana, de son i que quan, per molt que ho intentis, és quasi impossible centrar la seva atenció.

 Però, així i tot, com ja he comentat abans, he aconseguit millorar alguns dels objectius principals que m’havia proposat al principi de fer el projecte, com per exemple que a mesura que anaven passant les sessions els infants augmentessin el seu vocabulari o expressió oral. Pel que fa referència a aquest aspecte vull posar de manifest el comentari que em va fer, el darrer dia de les meves pràctiques, el pare d’un dels meus alumnes quan se’m va atracar amb la intenció de fer-me el comentari que el seu fill i gràcies al conte que durant aquestes darreres setmanes narrava a l’aula, quan es referia a un gos ja no ho feia com abans dient”bu-bu”, sinó que ara quan ho fa l’anomena pel seu nom corresponent. Aquests petits progressos són els que fan tirar endavant a les mestres en la seva vida professional.

També he aconseguit que poc a poc, i sobre tot durant les darreres sessions que es quan més s’han familiaritzat amb el conte, sobre tot amb els infants més majors, hagin aparegut moments en què s’hagin anticipat i hagin predit el que succeirà. 

A més, quan ha finalitzat la narració del conte he procurat a través de preguntes curtes i senzilles, aconseguir respostes, bé amb paraules soltes o frases curtes,  per saber com ho han assolit. En aquests casos generalment quasi sempre eren els infants més grans els que responien més adientment, però s’ha de tenir en compte que malgrat els petits no tinguin un vocabulari molt fluid també han respost mitjançant senyes o sons la qual cosa ho avaluo com a positiu.

Així doncs estic satisfeta no tant sols pels objectius aconseguits, sinó també pel grau d’acceptació per part del centre i de les famílies.

                            VALORACIÓ DEL BLOC

 

En primer lloc dir que, malgrat la meva poca experiència amb les noves tecnologies, he aconseguit, pas a pas, elaborar un bloc el qual m’ ajudat a tirar endavant amb aquesta assignatura, ja que al principi no sabia gaire bé com m’apanyaria a l’hora de confeccionar el meu bloc personal i de fer les entrades.

A mesura que ha anat passant el temps i després de saber manejar millor el bloc m’he adonat que el bloc és una eina molt enriquidora, ja que m’ha estat de gran utilitat a l’hora de compartir experiències, reflexions, informació...amb la resta dels companys y companyes. També m’ha ofert l’oportunitat de transmetre les meves emocions, pensaments i sentiments. Una gran eina, sense cap dubte!

 A més, penso que també em servirà pel dia de demà quan treballi, com a  docent, ja que en l’actualitat és molt necessari estar al dia en totes les noves tecnologies.

Per altra banda, el fet de tenir que exposar i reflexionar públicament les meves  opinions i impressions ha suposat que en més d’una vegada m’hagi endarrerit pel fet que tothom pugui llegir les meves reflexions personals. Personalment penso que aquest ha estat l’aspecte que estic en més desacord a l’hora d’exposar el meu bloc. Per tot el demés estic molt satisfeta per tots els aprenentatges i coneixements que m’ha transmès, ja que m’ha proporcionat l’oportunitat de compartir no tant sols les meves  idees i experiències, sinó també la de la resta dels meus companys y companyes.

Valoració de les competències assolides i de com ha estat el seu aprenentatge durant l’assignatura.

 

A mesura que han anant transcorrent aquests darreres mesos m’he anat adonant del fet que moltes de les competències que al principi del quatrimestre no tenia gaire assolides poc a poc s’han anat consolidant, unes més que altres, gràcies a les reflexions i les pràctiques que he treballat, i també a les intervencions, experiències i opinions que han comentat i exposat els meus companys i companyes al bloc de l’assignatura.

Així doncs, a continuació comentaré algunes d’aquestes competències.

1.4 Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica.

Sóc conscient que les conclusions de les reflexions que faig ara són més concretes i estan més elaborades que les que feia al principi de l’assignatura, i això s’ha anat consolidant a mesura que he anat treballant tant la teoria com la pràctica, ja que he anat aconseguint una formació que abans no tenia, i tot això es reflecteix a l’hora de fer les tasques.

2.1 Identifica els punts forts i els punts febles quant a les seves capacitats i competències professionals.

Es tracta d’una competència que he anat treballant durant quasi tot el quatrimestre, però així i tot, és ara quan més m’adono de quins són els meus punts forts i de quins són els meus punts febles, ja que a través d’aquesta assignatura he après a reflexionar, analitzar i a conèixer millor cadascun dels meus defectes i qualitats quant a les meves capacitats i competències en el món educatiu.  

2.4 Es fa preguntes relacionades amb el seu propi procés d’aprenentatge (formació rebuda,formació futura...)

Sí, i sobre tot al principi de començar les pràctiques. Quan observava com actuava  la meva tutora davant un conflicte moltes vegades em feia preguntes referents a la seva actuació, és a dir, per què ella feia les mateixes coses d’una manera quan jo les hagués fet d’una altra.

Ara, desprès de moltes observacions i experiències viscudes dins l’aula, sóc conscient que les seves actuacions tenien un fonament dirigit pel bé dels infants, cosa que en aquells moments no vaig ser capaç de deduir com a conseqüència de la meva poca experiència dins l’àmbit educatiu.

2.6 Argumenta el que fa i per què.

Abans em costava argumentar tot allò que feia, possiblement potser que tot ho donava per bo o per manca de temps per fer-ho. Bé, sigui quina sigui la qüestió, el fet és que ara em trop més segura amb tot el que faig i dic, ja que cada cosa que faig o dic indubtablement té un sentit.

2.7 Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar la seva actuació professional.

Quant a aquesta competència cal dir que ara sempre que sempre que tinc l’oportunitat reflexiono i analitzo tot allò que trop que no he fet prou bé i això ho reflecteix tant en el quadern de classe com en els darrers diaris de pràctiques, no ho faig al meu bloc perquè considero que no m’interessa fer aquests tipus de comentaris públicament. A més, em preocupo per cercar solucions als problemes que van sorgint de la manera més adient possible.

En canvi, abans com que em costava reflexionar i analitzar cadascuna d’aquestes situacions, la veritat és que m’era més còmode no fer-ho.

3.3 Contrasta allò que recullen els documents del centre amb les pràctiques i rutines que es realitzen.

Pel que fa referència a aquesta competència la veritat és que la vaig començar a treballar només vaig iniciar les meves pràctiques al centre, ja que em vaig tenir que documentar força per dur a terme el treball de l’anàlisi del centre. Per això puc dir que sempre he tingut present que les pràctiques i les rutines que es realitzen al meu centre fossin coherents amb la documentació del centre.

4.1 Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l’aula.

Gaire bé des de el principi de realitzar les meves pràctiques he procurat fer observacions acurades amb tot allò que relaciones la teoria que he estat estudiant durant aquests tres anys de carrera amb les pràctiques que es duen a terme a l’aula.

Cal dir que a vegades, com ja he reflectit en el meu quadern de classe, sí que he trobat teoria aplicada a l’aula, en canvi, altres vegades no ha estat així.

4.2 Identifica bones pràctiques, les compara.

Al principi de  fer les pràctiques no sabia identificar quines eren les bones pràctiques que es treballaven a un centre d’infantil. Ara i gràcies als aprenentatges i coneixements que m’ha transmet aquesta assignatura i a les experiències que han penjat al bloc els meus companys i companyes, puc  distingir quines són les bones pràctiques que es desenvolupen a un centre, a més de ser capaç de comparar aquestes amb les dels altres centres.

5.3 Cerca informació en relació amb el projecte de millora i aporta referències bibliogràfiques.

Penso que qualsevol projecte implica documentar-se i, per tant, cercar referències bibliogràfiques amb la finalitat de fer més visible i donar recolzament a tot allò que es vol transmetre.

 

Una vegada he acabat de fer aquest breu repàs a les competències assolides, cal dir que considero que la competència que he treballat ha estat la 2.1, ja que he identificat quines eren les meves capacitats, a més de quines eren les meves competències.

APRENENTATGES I REFLEXIONS EN RELACIÓ ALS  PROJECTES I DOCUMENTALS EXPOSATS

 

Bona pràctica: El racó del moc

Personalment penso que es tracta d’una bona pràctica, ja que mitjançant aquests aprenentatges els infants aprenen a ser més autònoms, fent progressos cada vegada que van a aquest racó amb el fi de llevar-se els mocs, a més de ser conscients que així ho han de fer si volen dur la cara neta.

A més a més, valoro aquesta pràctica ja que al meu centre també comptem amb aquest racó i la veritat és que ha funcionat molt bé, ja que els infants saben que quan tenen moc compten amb un espai on hi troben paper i un mirall a més d’un cub de fems, per llevar-se tot sols els mocs quan senten aquesta necessitat.

També opino que és una manera d’educar-se quant a la higiene personal des de edats ben primerenques.

 

Documental: El massatge infantil a nadons

Des de el meu punt de vista és un documental que té com a finalitat donar la importància que es mereixen aquests moments tan especials on l’educadora ha d’estar atenta a cadascuna de les manifestacions dels infants.

A més, s’ha de tenir en compte que els massatges afavoreixen i estrenyen els vincles afectius entre pares i infants així com entre educadores i infants, com ens mostra aquest documental. També cal dir que mitjançant aquests massatges s’ofereix una atenció individualitzada a cadascú dels infants.

Uns altres aspectes a tenir en compte és que els massatges que es fan als nadons provoquen un estat de relaxació i calma, milloren la resistència de l’organisme, afavoreixen un son tranquil i fomenten un millor desenvolupament físic i psíquic, sentint així el nadó un benestar emocional.

 

Documental: Moment del canvi de bolquers

Aquest documental és molt interessant, ja que mostra d’una manera pràctica i visual els principis bàsics de l’escola de Loczy i l’actitud de l’educadora, així com la metodologia que es segueix quant al tracte durant aquests moments tan especials amb els infants.

A través del documental ens podem fer una idea de com es treballen aquests moments, on a més de saber fer el més bàsic com és canviar el bolquer, es treballen uns rituals com són, primer anunciar a l’infant que anem a canviar el bolquer, agafar-lo amb molta cura amb la intenció de no regirar-lo, ja que les experiències desagradables inquieten al nadó,és a dir, li poden crear ansietat, a més durant els moments del canvi s’ha de treballar la part emocional mitjançant moviments tendres i delicats, sense deixar de parlar de cada acció que es fa. Tot això proporcionarà seguritat i confiança a l’infant.

 

He treballat la competència 1.2, ja que he reflexionat sobre els diferents factors que poden influir a l’hora d’aconseguir una bona actuació professional.

També he identificat bones pràctiques quan he parlat “del racó del moc” i l’he comparat amb el centre on faig les pràctiques, treballant així la competència 4.2.