PLA DE MILLORA DE 0 A 3 ANYS
Després d’haver fet
una recerca per la xarxa i de visitat varies pàgines web, cal dir que només he
trobat una pàgina interessant: http://www.slideshare.net/MRURIS/plans-de-millora-13227949, on una practicant fa unes reflexions de varius projectes de millora que
fan unes companyes seves a un centre de
0 a 3 anys i dels quals comentaré els quatre que més m’han cridat l’atenció.
Aquests són els següents:
Projecte de millora sobre la relació família- escola.
Projecte de millora sobre el pati.
Projecte de millora sobre materials naturals i reciclats.
Projecte de millora sobre la música.
Quant al primer
projecte de millora el qual tracta sobre les mínimes relacions existents a un
centre entre l’escola i les famílies de l’alumnat, cal dir que estic d’acord
amb els comentaris que es fan a aquesta pàgina, ja que qualsevol escola
necessita del recolzament de les famílies i al reves, per tirar endavant.
Aquestes relacions es potenciaran si entre els dos contextos s’estableixen
relacions fluides, complementàries, cordials i constructives, encaminades a
optimitzar el desenvolupament infantil.
Penso que si les
famílies tenen una baixa participació amb el centre on estan matriculats els
seus fills, no ho viuen de manera quotidiana, és a dir, desconeixen el dia a
dia que es desenvolupa en el centre, la qual cosa a curt termini farà que es
desmotivin i de cada vegada es desvinculin més de tot el que està relacionat
amb l’àmbit escolar.
Per això crec que a
aquest centre és fonamental enfortir aquestes relacions primer mitjançant
entrevistes i reunions amb el fi de conèixer poc a poc els perfils i interessos
de les diferents famílies i, a continuació, convidar-les i animar-les a
participar en tallers, activitats lúdiques, trobades, etc, amb la finalitat
d’anar apropant-les, cosa que lis proporcionarà una gran satisfacció la qual
s’empeltarà entre els mestres, infants i famílies.
Penso que es tracta
d’un pla de millora imprescindible pel bon funcionament d’aquest centre, ja que implica la col·laboració i
participació de les famílies i com a conseqüència, que es potenciï i augmenti a
mesura que va passant el temps, la comunicació i major confiança entre aquests
dos entorns educatius pels infants, la qual cosa també es reflectirà en el bon
desenvolupament integral dels infants.
Pel que fa
referència al pla de millora del pati, també estic d’acord en el fet que les
educadores són les persones més idònies per aconsellar sobre aquest pla, ja que
elles coneixen millor que ningú les necessitats i mancances d’aquest espai. I
precisament l’espai de pati que han de mester els infants de 0 a 3 anys ha de
ser un lloc on poder experimentar, descobrir, amagar-se, inventar, és a dir,
espais com per exemple, una zona d’arenal, una zona per fer joc simbòlic amb
casetas, un espai per fer carreres amb tricicles, etc. A més de tot això la
zona de pati també ha de comptar amb una porxada amb la finalitat de protegir -se
del sol a l’estiu o de la pluja i el vent durant el hivern.
Penso que una
escola que no compta amb aquests requisits, no hauria d’estar autoritzada com a
tal, ja que són els ingredients bàsics en què es fonamenta el pati d’una escola
actual. S’ha de tenir en compta que tot el que es treballa a l’aula sobre
l’establiment de normes, sobre la resolució pacífica dels conflictes, així com
la cooperació i la importància que té el fet de saber treballar en equip, no es
pot interioritzar sinó hi ha una posta en pràctica, i l’espai idoni per
desenvolupar-ho és en pati escolar, un espai on l’alumne es manifesta tal i com
és i com vol ser reconegut amb un ample marge de llibertat i d’autonomia.
Quant al tercer
projecte, es tracta d’un projecte de millora sobre els materials naturals i
reciclats. Penso que aquest és un tipus de material el qual s’hauria de
potenciar a la vida diària dels centres, augmentant així la col·laboració de
les famílies amb les seves aportacions, a més d’estimular els sentits dels
infants augmentant la seva creativitat i la seva imaginació i també amb el fet
de conscienciar a la comunitat educativa de la importància que té el reciclatge
i dels seus beneficis.
I el darrer i últim
pla de millora d’aquesta pàgina és el que fa referència al pla de millora sobre
la música. He triat aquest pla perquè penso que la música sempre és viva dins
els infants, ja dins el ventre de la seva mare el nadó escolta les primeres
cançons de la seva vida. Per tant, considero el fet d’anar renovant i canviant
aquestes cançons cada trimestre del curs escolar des de ben petits, sinó els
infants prest es desmotiven i deixen de prestar atenció, amb el consegüent
rebuig cap a la música a causa de la monotonia.
A través de la
música es pretén que els infants gaudeixin de l’activitat, a la vegada que es
potencia la seva capacitat d’expressió i de comunicació, a més d’arribar a
conèixer les manifestacions culturals i tradicionals del seu entorn i també
descobrir les diferents maneres de comunicació i de representació utilitzant
les seves tècniques i recursos més bàsics, i gaudir amb ells.
Julia Bernal i Mª Luisa Calvo afirmen
que “ La Educación Infantil es aquella que tiene la misión de
contribuir al crecimiento cualitativo i cuantitativo del niño desde su
nacimiento, lo que nos lleva al convencimiento de la necesidad de una atención
educativa organizada y estructurada, que fomente la actividad del niño desde
las edades más tempranas para desarrollar todas sus potencialidades… Es
necesario reconocer la importancia de la música e introducir a los niños desde
su nacimiento en una iniciación musical natural”.
He treballat les
competències 1.3, ja que he tingut que accedir, a través de la recerca en la
xarxa, a altres pàgines per arribar a aconseguir dur a terme aquesta tasca. També he treballa la competencia 3.2, ja que he aportat reflexions personals sobre les relacions entre les
famílies i les escoles. I, per últim, també he treballat la competència 4.2, ja
que identifico bones pràctiques amb el fi que el centre funcioni millor.